Forum

Crystal Palace Supporters Scandinavia >> Forum >> Crystal Palace >> Crystal Palace FC
Et nytt lag? << Forrige tråd | Neste tråd >>
Start ny tråd
Moderatorer: christian, Kåre, Kenneth, Anders, Bjørn, Kai, Inge, Tor Ø
Forfatter Post
Inge
1. nov 2007, 22:28
Siter

Registrert medlem #2
Sted: Hakadal
Vi er nok enige om at laget vårt underpresterer, men kjøp og salg er et lotteri. Vi bytter Cort mot Hill - er det et kvalitetsbytte? En spiller som Stoke ikke vil ha, skal være bra nok for oss...? Kom igjen...

Hvilke andre kvalitetsspillere som vi kan bygge et lag på tror dere at vi får tak i? Vi må basere oss på talenter fra 2. og 3. nivå eller de som ikke er gode nok for PL. Så må klubben sørge for å ta vare på og utvikle spillerne som kommer. Men i England råder en bruk og kast tradisjon, og man jobber altfor lite med spillerutvikling. Man håper at en spiller vil blomstre.

Og da blir det sånn at det ikke er alle kjøpene som slår til. Slik er det i alle klubber. Slik er det på alle arbeidsplasser. Så selger man og kjøper man videre i en evig runddans og et kostbart lotteri.

Kennedy og Kuqi er i utgangspunktet gode spillere og som bør ha mer enn nok å fare med på vårt nivå. Hvorfor lykkes de ikke? Hva med Morrison og Idrizaj? Cort ble kåret til POTY i fjor og har vært stødig bak. Green har ligget jevnt på 6 og 7 på spillerbørsen. Hughes og Martin anser jeg for å være spennende kjøp for fremtiden.

Hvem bør vi gå etter fra 3.nivå - gi meg noen navn!
Hvem bør vi gå etter fra 2. nivå - kom med navn!
Om et, to eller tre år kan vi gå tilbake på denne lenken og se hvordan det har gått.
Kom med seriøse forslag. Og ta av dere Palace-capsen, for det er selvsagt ingen av de faste spillerne på Watford, Charlton eller Wolves som bryr seg om å komme til Palace.

Jeg skulle også likt å høre deres vurdering av de andre lagenes innkjøp før sesongstart. Sheff U sikra seg Naysmith og Beattie fra Everton og Hendrie fra Villa - hvem ville gjettet at de skulle lgge på 19. plass etter 12 kamper!? Plymouth nøyde seg med to ungarere - hvem ville gjettet at de skulle ligge på 7. plass? Scunthorpe solgte sin stjernespiller til Sheff U og kjøpte b-lagsspillere fra 2. nivå - hvem ville gjettet at de skulle nå 9. plass? Og hva med Norwich som nå ligger på bånn?

Hva skal vi si når Warnock kvitter seg med et lass Palacespillere og lamper inn en gjeng angrepsspillere? det er jo det som vil skje. Vil han ha og få tid til å bygge noe nytt?

Jeg mener at svakheten ligger i mangel på tålmodig lagbygging. Og at man ikke tar vare på og utvikler det spillermaterialet man råder over. Vi så det i mandagens kamp mot Watford - det er så planløst og vilkårlig at man kan lure på om det er proffotball man ser. Deretter skylder man på spillerne, som helst skal selges. Så skal vi kjøpe noen nye, som det selvsagt vil gå likedan med.

Men man må jo etterlyse en taktikk, et spillemønster, bevegelser. Man må ha spillere som fyller de ulike rollene. Lemper man ballen opp på Scowie så må det være bevegelser og kryssløp rundt ham. Vi må true bakrom. Dette var så godt som komplett fraværende. I en slik situasjon blir det feil å konkludere med at enkeltspillerne er rævva. Med mindre de ikke gjør det de har fått beskjed om, men det var ingenting som tydet på det.

Så... å kjøpe nytt til stadighet løser ikke nødvendigvis problemene. de to lagene som har dominert 2.nivå mest siden årtusenskiftet er Wigan og Reading. Correct me if I`m wrong, men det er vel nettopp langsiktighet og tålmodighet som preget lagbyggingen. Og ingen nedfallsfrukt fra PL, men spillere man har utviklet og bygget opp. Akkurat som vi gjorde med Team 90.

Oh, Coppel, where are thou!
Tilbake til toppen
Espen
1. nov 2007, 23:13
Siter
Espen
Registrert medlem #4
Sted: Oslo
Et godt og reflektert innlegg, Inge!

Jeg tillater meg å komme med noen kommentarer:

Jeg er veldig enig i at vi trenger kontinutet både på ledersiden og spillersiden, samt et spillemønster (en plan). Dette har jeg (og flere andre) etterlyst i mange mange år. Samtidig er ikke kontinutet noe som må ses på som hele løsningen av problemet. Et lag kan godt prestere jevnt dårlig over tid, noe som etter mitt syn var tilfelle under Taylor. Vi har lenge spilt uten plan, uten særlig stort innslag av unge spennende spillere og med synkende tilskuertall. Når dette har vedvart i godt over en sesong, synes jeg det var på sin plass å sparke Taylor. Det var, med reservasjon for at jeg ikke får sett de fleste av kampene, svært vanskelig å se noen lovende fremtid i laget Taylor prøvde å bygge.

Ja, vi trenger stabilitet/kontinutet. Men, som Kai en gang sa det, vi trenger ikke dårlig stabilitet. Derfor blir det uhyre spennende å se hva Warnock gjør i tiden fremover. Jeg er helt enig med deg, Inge, at han bør få tid. Dessuten stiller jeg meg 100% bak dine bekymringer om at Hill fra Stoke og en rekke gamle Sheffield spisser neppe er løsningen på situasjonen Palace er inne i. I den forbindelse synes jeg det var meget positivt å se to ungutter på heholdsvis 15 og 17 år fra egen junioravdeling, prøve seg i mandagens kamp.

Jeg er desverre ikke sikker på om du har rett i at spillere som Kennendy og Kuqi, i hverfall førstnevnte, har så mye å fare med på vårt nivå. Tror rett og slett vi har kjøpt to spillere som har vært til de grader på hell i karrieren. Når det gjelder kjøp som for eksempel Craig, en spiller som knapt nok var god nok for Millwall, er det liten grunn til å tro at 5 år med ex-Millwall spilleren på backen vil hjelpe laget fremover. Personlig ønsker jeg kun kjøp av spillere som kan tilføre laget noe utover det vil allerede har (for eks. hurtige angrepsspillere), ellers synes jeg det er like greit å satse på ungutta i egenstall.

Et viktig element for at et lag skal prestere godt, som du ikke er inne på, er stemningen/lagånden i gruppa. Jeg er overbevist om at det er mye av forklaringen på at lag som Colchester ifjor, og Scunthorpe i år gjør det langt over forventning. For hvem kan vel med hånden på hjertet si at Iain Dowie var en taktisk brilljant manager? Det Dowie gjorde var å skape en god stemning i gruppa; han fulgte opp enkeltspillere (også privat), hadde variert trening, fikk spillerne til å tro på seg selv og skapte en meget god arbeidsmentalitet/disiplin i spillergruppen. Jeg håper Warnock etterhvert kan være bedre på disse punktene enn Taylor var. Så langt virker det som om Neil har fornuftige kommentarer i media, og klipp fra nettet viser at han også er en motivator. Jeg vet selv fra trenererfaring på juniornivå hvor viktig det er med en god stemning i gruppa for å oppnå resultater på banen. For å skape en slik god stemning (kjemi) kreves imidlertid visse mennesklige egenskaper - håpet er at Warnock har dem!

Synes vil alle skal senke forventningene en smule, og håpe på å se et ungt, friskt og innsatsfullt Eagles-lag. Og er vi riktig heldige, ser vi kanskje en spilleplan om et X antall måneder? Det er lov å håpe - selv i konservative utålmodige fotball-England?

Ps! Jeg, i likhet med de fleste andre norske Palace-supportere, må ta enkelte forbehold når det gjelder uttalelser om spillet, trenerens egenskaper osv. Desverre er det slik at man kun ser mellom 3-7 kamper pr. sesong, og meningene blir selvsagt noe preget av kamprapporter/medieklipp fra nettet osv.

Come on you Eeeeeeeeeagleees!!!!!!

[ Endret 1. nov 2007, 23:15 ]
Tilbake til toppen
christian
2. nov 2007, 09:13
Siter
nettredaktør

Registrert medlem #1
Jeg er veldig for langsiktig lagbygging, og jeg tror i grunnen det er det Neil Warnock er i ferd med å drive med. For at han skal kunne gjøre en best mulig jobb, anser han det som hensiktsmessig å ha SINE folk, både i trenerstaben og i spillergruppa. Jeg leste nylig biografien til Warnock og han har etter egen mening gjort flere feilkjøp og innrømmer dette. Off the top of my head husker jeg han nevner Danny Culip som tydeligvis var en drittsekk og også Horsfield og Akinbiyi til Sheffield United, som han karakteriserer som gode spillere som ikke passet inn. Poenget er at selv om han gjør feil, så har han tydeligvis vært veldig bevisst på at spillere må passe inn i troppen i tillegg til å være brukbare fotballspillere. Han sier også at han skjønte fort at kjøpene var feil og da var kjapp til å sette de nyinnkjøpte ut av laget, noe han antar en ferskere manager sannsynligvis ikke ville tørt.

Derfor tror jeg det er sundt at han får fritt spillerom til å sende "feil" spillere på dør, selv om det kanskje er noen som har et visst talent (noe som strengt tatt ikke er noe stort problem i disse dager). Får han bygge SIN tropp så ligger forholdene til rette for god stemning i spillergruppa og dermed et bedre grunnlag for gode resultater.

Hvorvidt han klarer å hente "riktige" og gode spillere gjenstår å se, og jeg vil gjerne se noen 3-poengere før jeg betaler medlemskapet i Neil Warnock Fanclub. Det jeg har sett så langt er en manager som virker veldig grundig i måten å jobbe på, og også en manager som ikke er redd for å ta upopulære avgjørelser. Optimismen er på vei tilbake... I morgen skal Scunthorpe bankes!

[ Endret 2. nov 2007, 09:14 ]
Tilbake til toppen
Nettsted
Inge
12. nov 2007, 09:47
Siter

Registrert medlem #2
Sted: Hakadal
Håper dere alle fikk med dere denne uttalelsen fra Warnock;

Warnock is desperate to strengthen an Eagles side just one place off the bottom but admits persuading Premier League players to step down a division has proved to be a thankless task.

He told the club's official website: "I read that Glenn Roeder had said that it's difficult to get players in because those from the Premier League are more prepared to play in the reserves because they don't want to travel and stay in a hotel - and he's right.

"I've spoken to two Premier League players who the managers have said I can have, but the players haven't agreed to come - not just to us but to any team in the Championship.

"I find that incredible that they don't want to play first-team football. It is money because it shows that these players aren't altogether bothered about playing - but then you don't want those kind of players anyhow."

Utfordringen til Palace og Warnock er åpenbar; vi må bygge et lag over tid. Vi kan ikke kjøpe oss et godt lag. Dette blir en ordentlig test på Warnock sine evner som trener, lagbygger og spillerutvikler.
Go Eagles!!
Tilbake til toppen
Kai
15. nov 2007, 10:56
Siter

Registrert medlem #22
Jeg leste den uttalelsen og den sier jo vanvittig mye om holdningene endel spillere har. I det hele tatt er det et sykdomstegn for fotballen generelt.

Ja det vil bevise om NW har det i seg å hente de riktige spillerne. Han har vel ike akkurat begynt veldig bra med Songo'o (som blir byttet ut i pausen hver kamp) og Hill (som er en erketypisk slugger og neppe bedre enn Cort - snarere tvert i mot). MEN det han har begynt med er å kvitte seg med en del daukjøtt og merkelig (?) nok er det spillerne som Taylor kjøpte som har vist seg for dårlige: Green, Hughes, Cort osv.

Vi blir nødt til å hente inn solide Championship spillere for å klare oss. Det vet Warnock og han vil garantert jobbe for det. At han nå sender Taylors daukjøtt på dør er jo et bevis på at PT var i ferd med å bytte et League 1 lag og ikke hadde snøring på hva som krevdes for å klare seg i denne divisjonen!

Nå som PT har tatt over Stevenage har han kanskje funnet sitt riktige nivå!
Tilbake til toppen
Terje
15. nov 2007, 12:03
Siter
Registrert medlem #13
Jeg er litt splittet på dette, ingen tvil om at vi må bygge et nytt lag, og det blir spennende å se om NW lykkes med sine visjoner. Det virker allikevel på meg som at NW søker å bygge opp et "slugger-lag" typisk for Championship, en veldig fysisk liga. Er målet kun kortsiktig? å redde stumpene i nest øverste divisjon? Greit nok å hente inn Hill om man ønsker å tilføre laget duellstyrke og høyere tenningsnivå, men noen stor fotballspiller er han ikke! Personlig synes jeg det var merkelig eller direkte feil å sende Cort på dør (antageligvis en av våre beste spillere ifjor). Cort er kanskje ikke den erketypiske midtstopperen med få tenner og konstante suspensjoner, men de finner du heller ikke ï toppen av Championship og Premier League. Jeg blir litt bekymret når det ikke er plass til en spiller av denne typen på dagens palace.

Jeg er heller ikke umåtelig begeistret for strategien å leie inn eldre spiller som ikke får plass på klubbene sine i Premier League, de har vi faktisk kjøpt endel av før (Kuqi, Morrison, Fletcher, Kennedy..) med vekslende hell. Våre beste spillere de siste årene har blitt gode i Palacedrakta, de har fått mulighet til å utvikle seg på tross av varierende prestasjoner den første tiden. Jeg minner om at AJ leverte høyst variable prestasjoner i starten, jeg så ham selv løpe rundt i 90 minutter uten å være nær ballen mot Coventry den første sesongen, ...så ser vi hvordan det gikk. Det samme gjelder forsåvidt nesten samtlige av våre eksporter til Premier League (Boyce, Routledge, Gray m.fl), alle utviklet potensialet sitt i rødt og blått! Jeg kan ikke komme på et eneste eksempel på etablerte stjerner vi har hentet inn som har tatt nye steg, eller i det minste opprettholdt sitt nivå, på Selhurst (Lombardo får ha meg unnskyldt..).

Har ikke historien lært oss noenting? Scowcroft? Hans potensiale (eller manglende sådan..) er jo avklart for lenge siden! Vi VET at han aldri blir bedre. Hvor fremtidsrettet er det å dunke baller på ham kamp etter kamp? Nei, hent inn spillere med potensial fra lavere divisjoner, eller egne rekker. La de gjøre feil og få spilletid, for meg er det den eneste veien fremover.
Tilbake til toppen
Kai
15. nov 2007, 13:35
Siter

Registrert medlem #22
Er både enig og uenig med det der Terje. Når det gjelder Cort tror jeg vi er enige. Det virker veldig lite hensiktsmessig å skippe ham til Stoke i bytte for en kar som Hill. Tror neppe det er tvil om at Cort er en bedre spiller og jeg syns det er snålt at han blir satt på dør umiddelbart etter at NW tok over. Kanskje en av grunnene til det er utenfor banen og ting vi ikke vet noe om. Cort er jo en spiller som har fulgt Taylor i flere klubber og kanskje NW så på ham som en spiller som var for lojal ovenfor PT? Kanskje har Cort selv ønsket seg vekk etter at PT fikk fyken? Hvem vet, men et fordelaktig bytte var det neppe med mindre Cort ikke lagde trøbbel utenfor banen.

Jeg er også enig med deg at NW muligens planlegger et sluggerlag, men når vi ser på tabellen er kanskje det det eneste fornuftige? Per i dag er Palace nest dårligst i Championship og som Arne Scheie har sagt til det kjedsommelige: det deles ikke ut stilpoeng i fotball!

Jeg har alltid vært tilhenger av attraktiv og underholdene fotball og som jeg skrev i ØB tidligere i år er det det jeg ønsker å se Palace spille. Men når sesongen har blitt som den har blitt så er det faktisk viktigere å overleve enn å underholde.

Derfor mener jeg at nå bør klubben tenke kortsiktig: sørg for at det ikke ender med nedrykk! Hent inn det som trengs for å overleve nå og begynn planleggingen for framtida til sommeren! Et nedrykk ville vært katastrofalt for klubben og da kan det ta mange år før vi igjen er med i det gode selskap.

Jeg synes det er helt herlig at NW gir ungdommen sjansen. Bostock, Moses, Hills osv er uten tvil spilere vi vil få mye glede av i årene som kommer men i dagens situasjon kan vi ikke legge for mye på deres skuldre. Strengt tatt burde Bostock fortsatt spille på juniorlaget og ikke på førstelaget vårt uansett hvor god han er. Selvtilliten kan fort få en knekk hvis det går dårlig.
Per i dag finnes det ikke mye talent nedover i divisjonene tror jeg. Taylor prøvde jo å hente spillere derfra og se hvordan det går med dem: Green og Hughes på vei ut, Martin på benken, Craig er for dårlig. Kanskje vi ikke kjøpte de beste, men de vi kjøpte var ikke gode nok!

Tiden da man kunne bygge "team of the 80s" fra egen stall er forbi men at et nytt lag skal inneholde minst fire-fem spillere fra egen stall det syns jeg!
Tilbake til toppen

Hurtigsvar:

Start ny tråd

Gå til:     Tilbake til toppen

Distribuer denne tråden: rss 0.92 Distribuer denne tråden: rss 2.0 Distribuer denne tråden: RDF