Forum

Crystal Palace Supporters Scandinavia >> Forum >> Crystal Palace >> Crystal Palace FC
Jakten på blod i de små marginers liga << Forrige tråd | Neste tråd >>
Start ny tråd
Moderatorer: christian, Kåre, Kenneth, Anders, Bjørn, Kai, Inge, Tor Ø
Forfatter Post
Inge
11. nov 2006, 22:52
Siter

Registrert medlem #2
Sted: Hakadal
Vi er et drittlag i en drittliga. Vi er i sumpa sammen med andre opprykkskandidater som Leeds og Sunderland. Vi har tatt 1 poeng av 21 mulige på de siste 7 kampene. Av disse er det 2 tomålstap og 4 ettmålstap. Vi er likevel bare 6 poeng bak en PO-plass. Det er små marginer.

Vi spiller med lite selvtillit, dårlig fasong og bruker spillerne feil. Kanskje vi skal sparke manageren - det er jo det man gjør når det går dårlig. For det kan gi en effekt i den ene retningen (jfr. Dowie) eller i den andre (jfr. Blackwell).

Men det er samtidig en nesten håpløs situasjon, for vi kan ikke forbruke managere som vi har gjort de siste 7-8 sesongene. Vi kan få inn noen andre men de vil etter all sannsynlighet ikke kunne få til noe annet en ålreite resultat. Og det er jo ikke bra nok. Så da begynner buingen og mishagsytringene på nytt.

Jeg er redd Palace er i ferd med å få (hvis de da ikke allerede har det) et utrolig dårlig rykte blant managere og spillere. Cort har jo allerede gitt uttrykk for at motstanderlagene vet at Palacefansen er raske til å snu seg mot sine egne (hørt slikt?!?!), og at de derfor trykker på max fra første minutt på Selhurst. Vi kvitter oss med managere oftere enn oen andre og vi buer og hakker løs å egne spillere. Da vi lå helt i toppen og spilte 2-2 hjemme mot Burnley i sesongens 5 kamp var det publikummere (såkallte Palacefans) som buet mot sine egne. Noen er aldri fornøyd.

Det betyr ikke at jeg frikjenner de på banen og sidelinja for den situasjonen vi nå er i. Tvert i mot. Men jeg mener at vi skal være tålmodige og ha tiltro til at de skal få oss ut av denne situasjonen. Det er naivt. Det er mulig. Høsten 2000 spilte vi 12 ligakamper under Alan Smith hvor vi hadde 9 tap, 2 uavgjorte og 1 seier. Deretter spilte vi 8 ligakamper før vi tapte igjen.

Vi er et 2.nivålag og hadde vi hatt bare to seire i bytte for to tap så hadde vi ligget på PO-plass og de fleste av oss hadde vært rimelig fornøyd med det.
Tilbake til toppen
Inge
12. nov 2006, 19:55
Siter

Registrert medlem #2
Dere som nå vil bytte manager - var det noen av dere som ivret for Newell eller Parkinson for noen måneder siden? Newell som så langt har serien 6-4-7 med Luton og Parkinson som tok over Hull og har 4-4-9. Hvor hadde Palace vært med en av disse to ved roret? Hvilke spillerkjøp har disse to gjennomført i sine respektive klubber?

Jeg velger fortsatt å støtte meg til det faktum at Taylor, med unntak av Leicester, har gjort det jevnt over bra i lagene han har ledet. Jeg har tro på at han kan få til det samme i Palace. Noen av dere som vet hvordan Alex Ferguson gjorde det i sine fire første sesonger i ManU? 11-2-11 og 13. plass, ingen trofeer og flere bomkjøp. Var fansen fornøyd? Nei. De krevde selvsagt at han måtte gå.

Hva om vi nå gjør det samme som ledelsen i ManU? Jordan sier til Taylor og spillerne; Dere har fått oss inn i en vanskelig situasjon. Dere skal nå få oss ut av den. Fortsett jobben!

Eller vi kan gjøre det man alltid gjør; spark manageren. Selg spillere. Finn en ny manager. Kjøp nye spillere. Akuurat som vi har holdt på siden Coppel slutta i 1993. Vi har nå vårt 17. managerregime siden dengang. 17 managere på 13 år! Det er helt sjukt! Vi bytter og bytter og bytter og det fører faen meg ingen steder. Jo da, vi rykker opp og vi rykker ned men vi har forblitt et lag som i bunn og grunn hører til på 2. nivå. Og akkurat nå er vi på nedre halvdel.

Vær tålmodige! Taylor kan ta oss opp! Det dreier seg om små marginer.
Tilbake til toppen
Snorre
12. nov 2006, 20:58
Siter
Registrert medlem #24
Sted: Sotra / Bergen
Du har utvilsomt et poeng Inge, og ingengting ville gledet meg mer om dette snudde mens Taylor fremdeles er manager, og starten på en ny, suksessrik era kunne begynne. Din optimisme er en inspirasjonskilde i seg selv, men det er dessverre ikke nok til å få meg ut av den tunge depresjonen jeg har gått inn i nå.

Du nevner eksempler der en fersk manager har fått tillit i tilfeller der motgangen har vært det første som har meldt seg, og manageren har, sammen med spillerne, snudd motgangen til medgang. Kan godt være at det er det som kommer til å skje, men det kan også være at det motsatte skjer, og at en ond irreversibel sirkel nettopp har begynt.

Det vi ser nå handler ikke om marginer, men et Palacelag som spiller totalt blottet for selvtillitt og taper for det ene møkkalaget etter det andre. Hvis dette skal snu, så bør det snu snart! Det hjelper ikke at det snur når vi befinner oss på tredje nivå og skal spille hjemmekamp mot Milton Keynes Dons! Noen grep må gjøres, hvis ikke et managerbytte er tema, hvilke tiltak skal iverksettes?

I 2003 var Mons Ivar Mjelde nyansatt Branntrener, og klubben lå sist etter halvspilt serie. Mjelde fikk fortsatt tillitt, og det snudde etter ferien, men var det Mjeldes ære? Jeg mener nei.
Grunnen til at det snudde var at Raymond Kvisvik ble hentet hjem. Kvisvik tilførte en ny dimensjon til lagmoralen. Humøret spredte seg i troppen, og spillerne begynte å spille med senkede skuldre. Hvis det er noe slikt Palace mangler: En moroklump, så bør klubben handle kvikt! Å fortsette i samme spor leder nemlig bare en vei: Nedover. Frykter jeg.

Slike spørsmål er alltid vanskelige, og jeg har ingen svar jeg mener er riktige. Du har mange gode poenger Inge, ikke minst det faktum at vi bytter manager oftere enn profesjonelle fotballag bytter draktleverandør, men sånn som situasjonen er nå må grep, og eventuelt bytter, til!

Hvilke forblir et åpent spørsmål.

[ Endret 12. nov 2006, 22:48 ]
Tilbake til toppen
Inge
14. nov 2006, 11:34
Siter

Registrert medlem #2
Dowies avskjed fra Charlton ble kommentert på tv av boss Jordan med ordene;
'Gutless & faithless people take those decisions don't they?'

Han kan umulig sparke Taylor med det første etter slike kommentarer. Så dere som skriker på Taylors blod, kan spare dere. 'Bad spells happen' som Jordan sa. Peter Taylor vil garantert få sitte ut året. Så er det håpe på et godt nytt år både for ham og klubben vår!
Tilbake til toppen
Kai
14. nov 2006, 13:53
Siter

Registrert medlem #22
Sted: Oslo
Må innrømme at jeg ble overrasket over kommentaren fra SJ da han ikke er kjent for å la managerene sitte lenge. Jeg også tolker det dithen at han fortsatt har tiltro til PT men et sted går grensa. Når det fortsetter å gå den veien høna sparker vil etterhvert fansen unisont vende seg mot laget og treneren og da er løpet garantert kjørt uansett. Tap mot Barnsley til helga og tusenvis av folk kommer til kreve PT's hode på et fat. Det tror jeg neppe Jordan kan sitte stille og se på.
Tilbake til toppen
christian
14. nov 2006, 22:11
Siter
nettredaktør

Registrert medlem #1
Er ikke helt enig med deg Kai, i at Jordan ikke lar managere sitte lenge. Synes han har vist større tålmodighet enn det som godt er til tider.
Coppell gikk da samarbeidet ikke fungerte.
Alan Smith satt nesten en hel sesong, og det var i siste liten han måtte gå.
Steve Bruce sa opp.
Trevor Francis satt vel i drøyt halvannet år, da klubben ikke viste noen form for fremgang.
Steve Kember er den som er sagt opp raskest av Jordan. knapt halvår, var det vel.
Iain Dowie satt i 2,5 sesong, og sa selv opp.

Ut fra det, mener jeg det er feil å si at han er utålmodig. Smith fikk sitte alt for lenge, og vi hadde rykket ned om ikke han hadde blitt sparka.

Enig med deg, Inge, at Jordans kommentar indikerer at han står bak Taylor, og kan vel neppe sparke ham med det første. Kaste stein i glasshus, osv...
Tilbake til toppen
Nettsted
Snorre
14. nov 2006, 23:47
Siter
Registrert medlem #24
Sted: Sotra / Bergen
Er enig med Kai i at tap for Barnsley i helga gjør at beslutningen om Taylor skal få bli eller ikke reellt sett da ligger hos supporterne. Seier kan gi fornyet optimisme og forhåpentligvis starte en ny seiersrekke. Tror i så måte helgens kamp blir et veiskille, på om Taylor blir eller forsvinner.
Tilbake til toppen
Kenneth
15. nov 2006, 22:31
Siter

Registrert medlem #33
jeg skal ikke vaere for bastant da jeg lirker fram ord som< krise eller skandale iht til sportslige resultater den siste tiden. vi er kanskje et drittlag i en drittliga som inge sier, men jeg mener med den stallen vi har pr dags dato burde ting vaert annerledes... jeg er en av 21 som har stemt paa at nok er nok og noe boer gjoeres med PT. kanskje dette er feil loesning paa problemene, eller at jeg har blitt paavirket av det som skjer her hjemme i den norske ligaen.. Uansett saa foeler jeg at noe boer gjoeres.. kanskje det som snorre sier, hente kvisvik og alle faar entusiasmen og lagfolelsen tilbake, gir jernet, og tar oss opp igjen... men viktig poeng som inge har at vi er ikke langt bak...
Tilbake til toppen
Inge
18. nov 2006, 00:36
Siter

Registrert medlem #2
Rare ting skjer i klubben vår, kan det virke som..
En keeper var nok ikke det vi så for oss som førstepri. Men Speroni er skada, Flinders holder 5. nivå standard og Kirlaly er uvenner med sjefen. Så i dette bildet er en keeper på lån helt forståelig og greit. Men hvorfor er Gabor og Peter i tottene på hverandre? Hva er det foregår i klubben vår?

Dere som nå vil ha Taylor hengt, er tydeligvis veldig resultatorienterte; siden vi ikke vinner må manageren ta skylda og gå. Inn med en ny. Men er ikke det en jekli enkel løsning? Når vi ikke vinner så kan jo det ha et utall av årsaker. Likevel er fotballkulturen og det lagspillet det gjerne vil fremstå som, så utålmodig og enkel at vi henger det på en mann. Alltid.

Hvis korttidsminnet ikke er helt feil, så var vi ganske misfornøyde i fjor med en manager og spillere som gikk på lavgir. Vi spilte uinspirert og kjedelig fotball. Manageren holdt seg til spillere som underpresterte uke etter uke, måned etter måned. Så gikk Dowie. Og vi mista tre sentrale spillere fra fjorårets lag. Vi lykkes ikke helt å ersatte dem, og ærlig talt; hvem kunne vi fått tak i som erstatter til AJ?

Men det kom inn nye ansikter. De aller fleste var rimelig godt fornøyd med at valget falt på Taylor. Jo da, noen ville ha Souness eller Newell eller Parkinson, men Taylor var tross alt OK. Right?! Så er det kjøpt noen spillere. Noen regnes som lovende og gode. Andre stilles det klare spørsmålstegn ved. Det er det samme som skjer i alle klubber. Det er kun klubber i PL som får kjøpt de klare enerne. På nivåene under må vi satse på at talenter og etablerte spillere skal blomstre når de kommer til klubben. Og det skjer slett ikke alltid. Fotball er som resten av arbeidslivet - noen arbeidsplasser trives du på, andre ikke.

Taylor har så prøvd seg frem med å komponere et lag. Finne ut hvem som funker sammen osv. Og han har ikke vært redd for å ta upopulære avgjørelser. Han har satt spillere ut av troppen og bytta ved halvtid spillere som regna med fast plass. Signalet er greit; prestèr så får du spille. Vi har fått referert misfornøyde uttalelser. Morrison, Kuqi og Hughes har vært forbanna. Kiraly og Jobi har ønsket seg vekk. Og Kiraly har nå falt i unåde. Laget har ennå ikke satt seg.

Er det egentlig en skjult maktkamp mellom spillergruppa og manageren? Prøver Taylor å røske opp i den slapphetskulturen som tydelig var til stede i fjor? Kjører han et stramt regime med klare krav, som bli underminert av spillerne?
Vi taper kamp etter kamp. Er det manageren sin evne til å komponere et lag som mangler? Kan han ikke motivere til innsats? Mangler han den respekt og tillit som ofte er avgjørende? Takler ikke spillerne kravene i en prestasjonskultur?
Er det manageren eller spillerne som er problemet? Løser vi problemene hvis vi sparker manageren? Eller er det sånn at det viktigste er å gjøre noe drastisk, NÅ!?
Er Taylor virkelig en dårlig manager? Er Kuqi virkelig en dårlig fotballspiller? Burde vi forvente at Clinton tar scoringsansvar nå som AJ er borte? Går Kiraly fordi manageren er dum eller fordi Kiraly ikke viser innsats og respekt? Er det slik at Jordan støtter Taylor for å forsvare sitt valg av manager. Eller vet han hva som skjer i kulissene?

Taylor har vist at han kan fotball og at han kan bygge lag. Jeg håper og tror at han skal få til det i Palace også og at han får tid på seg. Men det ser ikke bra ut akkurat nå.

Det er tusen spørsmål her. Det er lett å kommentere de overfladiske hendelser vi får referert gjennom pressen og på tabloid vis kreve at en manager må få sparken, spilleren er dritt osv. Men hva ligger bak hendelsene? Hva er det som egentlig foregår? Og er svaret uansett; manageren!
Tilbake til toppen
christian
18. nov 2006, 15:55
Siter
nettredaktør

Registrert medlem #1
I likhet med dere har ikke jeg sett mye av Palace i år, bare fulgt med på bortimot alle kampene på radio og nettet. Det som bekymrer meg mest med den forståelsen jeg har av hva som foregår på banen, er den negative spillestilen som alle snakker om. Kanskje har vi ikke kjøpt de beste spillerne, kanskje har vi ikke så god stall som noen vil hevde, kanskje prøver Taylor så godt han kan å endre en "slapphetskultur"? Men faktum er at Palace-supportere blant annet er frustrerte over en negativ og defensiv spillestil, noe tilhengere av Taylors tidligere klubber også klaget over. Eksempelvis er han en av ytterst få managere som drar 11 mann inn i egen 16. meter på motstandernes corner. Personlig har jeg aldri skjønt vitsen med dette. Ja, det er mindre plass for motstanderen å få avsluttet på, men en klarering mot midtbanen vil jo alltid komme tilbake?!

Hadde vi tvunget fram 1-0 seiere på rekke og rad, hadde de fleste av oss jublet som bare det, uavhengig av spillestil, men når hverken resultater eller spillestil eller innsats er i nærheten av hva en kan håpe på, så er det ikke rart at managerens posisjon diskuteres!

Spillerne er utvilsom også ansvarlige, det er tross alt de som skal løpe og sparke, men de skal samtidig gjøre jobben de blir bedt om, og her mener jeg at ting tyder på at Taylor ikke evner å skape hverken spilleglede, entusiasme eller samspill.

Jeg tror Jordan står bak Taylor i hvert fall ut året og sannsynligvis ut sesongen, dersom vi ikke fortsetter å vake rundt nedrykksstreken, og håper inderlig at ting snur på og utenfor banen. Problemet er rett og slett at jeg ikke tror Taylor kan klare å snu det...
Tilbake til toppen
Nettsted

Hurtigsvar:

Start ny tråd

Gå til:     Tilbake til toppen

Distribuer denne tråden: rss 0.92 Distribuer denne tråden: rss 2.0 Distribuer denne tråden: RDF